Usługi

Ścieżka wsparcia przewidziana w Projekcie dla Uczestników/-czek:

Zadanie 1.

Diagnoza potrzeb uczestników projektu- Stworzenie Ścieżki Reintegracji(IŚR)- 4 godz./os x 80 os. – 320 godz. zegarowych.

Okres realizacji zadania: 01.04.2024 – 31.03.2025

Będzie realizowane w formie zajęć indywidualnych prowadzonych przez Doradcę zawodowego.

Projekt zakłada, że proces wsparcia odbywa się w oparciu o ścieżkę reintegracji (IŚR) stworzoną indywidualnie dla każdej osoby, rodziny, środowiska zagrożonego ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, z uwzględnieniem sytuacji problematycznych, zasobów, potencjałów, predyspozycji, potrzeb.

Wsparcie udzielane w ramach Projektu jest dostosowane do indywidualnych potrzeb UP, wynika z ich wiedzy, umiejętności i kompetencji oraz kwalifikacji do wykonywania danego zawodu. Każda osoba otrzymuje ofertę wsparcia, obejmującą takie formy pomocy, które zostaną zidentyfikowane u niej jako niezbędne w celu poprawy sytuacji na rynku pracy lub uzyskania zatrudnienia.

Diagnoza zostanie podzielona na 3 spotkania:

  1. Spotkanie 1. – Ustalenie diagnozy potrzeb i problemów UP, zaplanowanie wsparcia, stworzenie IPD/IŚR, podpisanie kontraktu socjalnego, wypełnienie ankiety wstępnej – badanie motywacji, poziomu pewności siebie własnych umiejętności, umiejętność rozwiązywania problemów (2h/os.);
  2. Spotkanie 2. – Monitorowania założonych działań zaplanowanych w IŚR/IPD (1h/os.);
  3. Spotkanie 3. – Podsumowanie działań z IPD/IŚR, zamknięcie kontraktu socjalnego, podsumowanie rezultatów, wypełnienie ankiety końcowej (1h/os.).

Zadanie 2.

Usługa aktywnej integracji o charakterze społecznym – Trening umiejętności społecznych – śr. 7 grup (5 gr. x 12 os i 2 gr. x 10 os) x 24 godz./dydaktyczne – 168 godz./dydaktycznych.

Okres realizacji zadania: 01.05.2024 – 31.10.2024

Zadanie realizowane w formie zajęć grupowych.

Celem wsparcia jest doskonalenie kompetencji, komunikacji, aby uzyskać lepszą komunikację z innymi, rozpoznawanie podstawowych emocji, ekspresja emocji u innych, dostrzeganie związku własnych stanów somatycznych z przeżyciami emocjonalnymi (autokontrola emocji), nauka asertywnego wyrażania własnych potrzeb oraz szanowania zdania innych, budowanie pozytywnego wizerunku, uświadamianie znaczenia sposobu mówienia i postawy ciała na odbiór przez innych.

Program wsparcia opracowany na podstawie dwóch modułów.

I MODUŁ – 12h:

  1. Doskonalenie komunikacji:
    1. Przypomnienie zasad komunikacji w grupie, dostarczenie wiedzy na temat skutecznej i nieskutecznej komunikacji;
    2. rozwijanie umiejętności aktywnego słuchania, uświadomienie znaczenia przestrzegania zasad komunik w dyskusji,
    3. zapoznanie z zasadami konstruktywnego udzielania informacji zwrotnych, asertywnych, komunikacji werbalnej i niewerbalnej.
  2. Moje prawa:
    1. Uświadomienie sobie własnego terytorium fizycznego i psychicznego, zapoznanie z pojęciem prawa i obowiązku, wyrabianie umiejętności określania racjonalnych praw.
  3. Poczucie własnej wartości:
    1. Rozwijanie świadomości własnych wad i zalet, ustalenie chęci zmiany, rozwijanie świadomości, wymienianie się poglądami.
  4. Radzenie sobie ze stresem
  5. Uświadomienie sobie sytuacji stresogennych, poznawanie sposobów radzenia sobie ze stresem, kształtowanie umiejętności wyrażania siebie bez agresji, przekazanie podstawowych informacji o przyczynach i przejawach oraz skutkach agresji.

II MODUŁ – 12h:

  1. Kulturalne zachowanie się:
    1. Wyrabianie kultury osobistej, wzrost stopnia uspołecznienia, wyrabianie przejawów kulturalnego zachowania się oraz wdrażanie ich w życie.
  2. Moja wymarzona rodzina:
  3. Przysposobienie do życia w rodzinie tj. szacunek dla bliskich, umiejętność rozpoznawania uczuć członków rodziny oraz wdrażanie do samodzielności wykonywania zadań.

Zadanie 3.

Akademia rodziny, w tym zintegrowane poradnictwo rodzinne (prawne, pedagogiczne, psychologiczne) oraz Szkoła dla rodziców- 20 os. x 6h/zegarowych – 120 godz. poradnictwa,
2 gr (10 os.gr.) x śr 24 godz. dydaktyczne – 48 godz./dydaktycznych Szkoły dla rodziców.

Okres realizacji zadania: 01.05.2024 – 30.11.2024

Wsparcie składać się będzie z zajęć indywidualnych i grupowych dla 20 Uczestników/-czek projektu – średnio po 6h/osobę, w zależności od potrzeb ustalonych na etapie diagnozy. Wsparcie będzie świadczone osobom i rodzinom, które mają trudności lub wykazują potrzebę wsparcia w rozwiązywaniu swoich problemów życiowych.

Zadanie będzie uwzględniać:

  1. Poradnictwo PRAWNE – udzielanie informacji o obowiązujących przepisach z zakresu prawa rodzinnego i opiekuńczego, zabezpieczenia społecznego, ochrony praw lokatorów. Obejmuje: pomoc w sporządzaniu pism procesowych w zakresie: prawa rodzinnego (rozwody, separacje, ograniczenia władzy rodzicielskiej, ustalanie opiekunów prawnych, rodzin zastępczych), prawa karnego (wszczęcie postępowania karnego), prawa administracyjnego w odniesieniu do prawa lokalowego dla rodzin.
  2. Poradnictwo PSYCHOLOGICZNE – oferowane osobom, przeżywającym kryzysy psychologiczny lub będących w stanach przedłużającej się sytuacji traumy. Cztery fazy wsparcia: diagnoza problemu, określenie czynników podtrzymujących istnienie problemu, poszukiwanie nowych sposobów przezwyciężenia trudności, wzmocnienie UP w realizowanych przez niego zmianach, wspomaganie rozwoju cech sprzyjających poradzenie sobie w aktualnej sytuacji.
  3. Poradnictwo PEDAGOGICZNE/RODZINNE – konsultacje i porady w zakresie prawidłowych oddziaływań wychowawczych, sprawowania opieki nad dziećmi, właściwej komunikacji i umiejętności rozwiązywania konfliktów. Porady dotyczą również trudności wychowawczych i sposobów ich rozwiązywania. Porady odnoszą się także do problemów przemocy domowej.
  4. SZKOŁA DLA RODZICÓW – wspomaganie procesu wychowawczego. Program wsparcia obejmuje: nawiązywanie kontaktu z dzieckiem, budowanie granic, akceptacja uczuć
    i emocji, współpraca z dzieckiem, uczenie samodzielności, rozwiązywanie problemów.

W ramach zadania w zależności od potrzeb, zapewnione będzie poradnictwo rodzinne uwzględniające równość płci w wymiarze psychologicznym, szczególnie poprzez wzmacnianie poczucia autonomii i separacji u kobiet oraz kształtowania prospołecznych zachowań i empatii u mężczyzn.

Zadanie 4.

Warsztaty aktywności obywatelskiej, aktywnego spędzania czasu wolnego, rekreacji
i uczestnictwa w kulturze -śr. 7gr. (5 gr. x 12 os. i 2 gr. x 10 os.) x 24 godz. dydaktyczne – 168 godz. dydaktycznych.

Okres realizacji: 01.06.2024 – 30.11.2024

Zajęcia grupowe, których celem jest pobudzenie aktywności obywatelskiej rozumianej jako aktywność społeczna człowieka w kontekście bycia obywatelem państwa demokratycznego – uczestniczenie w partycypacji społecznej, aktywny udział w wyborach itp.

Kolejnym celem wsparcia jest poznanie form spędzania czasu wolnego, możliwości rekreacji przy niskich dochodach osób, rodzin. Zadanie pozwoli na lepsze poznanie kultury i obyczajów, norm społecznych, obyczajowych, uwrażliwi Uczestników/-czki.

Zadanie 5.

Usługa aktywnej integracji o charakterze zdrowotnym – Terapia psychologiczna/rodzinna

/psychospołeczna lub program terapeutyczny dla osób uzależnionych – 20 os. x śr. 20 godz./na osobę – 400 godzin zegarowych.

Okres realizacji: 01.05.2024 – 31.03.2025

Zajęcia cykliczne, indywidualne, prowadzone przez psychologa/ terapeutę uzależnień i przewidziane dla 20 Uczestników/-czek projektu. Średnio przewiduje się ok. 20h na osobę, jednakże podczas wypełniania ścieżki reintegracji doradca zawodowy poda przybliżoną liczbę godzin spotkania.

Wsparcie obejmuje diagnozę, przygotowanie planu terapeutycznego oraz jego realizację. Stosowana Analiza Zachowania opiera się na podstaw procesach uczenia się, koncentruje się na zachowaniu, zmiennych środowiskowych, czyli zdarzeniach poprzedzaj zachowanie i konsekwencjach zachowania, które na nie wpływają. Celem terapii opartej na zasadach Stosowanej Analizy Zachowania jest rozwijanie zachowań deficytowych oraz redukowanie niepożądanych.

Terapia uzależnień obejmować będzie pracę z uzależnieniami od narkotyków oraz uzależnień mieszanych (alkohol i narkotyki). Wsparcie będzie kierowane do osób uzależnionych jak i ich otoczenia. Rodzaj niezbędnej do podjęcia terapii określany jest przez terapeutów/-ki uzależnień na podstawie IŚR.

Zadanie 6.

Usługa aktywnej integracji o charakterze zawodowym – Indywidualne i kompleksowe pośrednictwo pracy – 4 godz./os. x 80 os. – 320 godz./zegarowych.

Okres realizacji: 01.06.2024 – 31.03.2025

Zajęcia indywidualne, prowadzone przez pośrednika pracy.

Planujemy 2 spotkania: 1 spotkanie – 2h po Diagnozie potrzeb (IŚR), 2 spotkanie – 2h po stażu zawodowym.

Zajęcia prowadzone w formie bezpośredniego kontaktu Pośrednika pracy z UP w celu udzielenie informacji o poruszaniu się na rynku pracy, pomocy przy sporządzeniu dokumentów aplikacyjnych (CV, list motywacyjny) oraz przedstawieniu propozycji odpowiedniej pracy lub stażu, innej propozycji pomocy, bezpośredniego kontaktu Pośrednika pracy z pracodawcami w celu pozyskania oferty pracy, udostępnianie ofert pracy do samodzielnego zapoznania się przez osoby objęte wsparciem.

Pośrednictwo pracy będzie polegało na wykonywaniu czynności mających na celu osiągnięcie efektu polegającego na jak najtrafniejszym doborze: a) pracy dla UP b) właściwego kandydata na stanowisko pracy, odpowiadającego oczekiwaniom pracodawcy. Usługa świadczona na każdym etapie wsparcia i polegać będzie na dostarczaniu UP ofert pracy zgodnych z kompetencjami oraz doświadczeniem, pobudzi UP do samodzielnego działania i poszukiwania pracy.

Zadaniem kluczowym wsparcia jest zmniejszenie dystansu zatrudnienia, pozwoli na nabycie umiejętności pozyskiwania zatrudnienia oraz umiejętności poruszania się po rynku pracy, zwiększa zdolności do zatrudnienia UP.

Zadanie 7.

Usługa aktywnej integracji o charakterze edukacyjno-zawodowym- Szkolenia zawodowe – śr. 7 gr. (5 gr. X 12 os i 2 gr. x 10 os.) x 120 godz. dydaktycznych śr. 15 dni/gr. – 840 godz./dydaktycznych.

Okres realizacji: 01.06.2024 – 31.12.2024

  • szkolenia/kursy przygotowujące do egzaminów certyfikowanych
  • szkolenia/kursy podnoszące kwalifikacje i umiejętności zawodowe

UP otrzyma zaświadczenie o ukończeniu oraz certyfikat/świadectwo potwierdzające zdobycie kwalifikacji/kompetencji zawodowych ze szkolenia zawodowego, zwrot kosztów dojazdu, stypendium szkoleniowe, obiad, przerwę kawową, materiały dydaktyczne i szkoleniowe dostępne w formie elektronicznej z możliwością powiększenia i odwrócenia kontrastu.

Zadanie 8.

Usługa aktywnej integracji o charakterze zawodowym- Staże zawodowe – 80 os. x 3 miesiące – 240 osobomiesięcy.

Okres realizacji: 01.07.2024 – 31.03.2025

Celem wsparcia jest zdobycie doświadczenia zawodowego w celu zwiększenia szans na znalezienie zatrudnienia bez względu na wiek, płeć, rasę, pochodzenie etniczne, religię, światopogląd, niepełnosprawność lub orientację seksualną.

Zadanie 9.

Usługa aktywnej integracji o charakterze społecznym – Trenerem aktywności.

Okres realizacji: 01.05.2024 – 31.03.2025

Wsparcie będzie prowadziło do odbudowy i podtrzymania umiejętności uczestniczenia w życiu społeczności lokalnej i pełnienia ról społecznych w miejscu stażu, zamieszkania lub pobytu (reintegracja społeczna). Dodatkowo wsparcie polega na umiejętnym rozbudzaniu potrzeb, motywacji i aspiracji życiowych UP w taki sposób, aby jej działania ukierunkowane były w stronę powrotu do społecznie akceptowanych ról.

#FunduszeUE

Language/Язик »